COMING SOON
ИНСТАЛАЦИЯ
галерия “АЛМА МАТЕР”, Софийски университет
2024
в сътрудничество с АЛЕКСАНДЪР СМОЛЯНОВ
ПРЕДСТОЯЩО ОТКРИВАНЕ
SITE-SPECIFIC INSTALLATION
ALMA MATER gallery, Sofia University
2024
In collaboration with ALEXANDER SMOLYANOV
Инсталацията е създадена по покана на Културния център на Софийския университет и е част от фестивала “Стени”, посветен на 35-годишнината от падането на Берлинската стена.
"Това се оказа една от най-трудните задачи, които сме получавали, защото за 35 години какво ли не е изговорено, какво ли не е показвано по тази тема. Решихме да използваме самите стени на галерията като платно за работата. Създадохме един театър на сенките, който се разиграва върху витрината на галерията. Играем си със сянката като спомен, като загатване за нещо, което предстои, наистина един театър на сенките, който се разиграва в нещо като вътрешното мазе на умовете и главите ни в момента — не само на нас като автори, но на цялото наше общество. Едно прашасало мазе, в което долу има останки от соца, върху тях се трупат някакви придобивки от 90-те години, мечти, а отгоре се гради и сегашната реалност. Странен поетичен образ на една стара сграда, в която тече ремонт, вдигнато е скеле, започва някаква реконструкция, но цялото нещо все още доникъде не е свършило. Или витрина на един имагинерен магазин за бъдеще — неслучващото се, непрекъснато строящо се и предстоящо бъдеще, в който чакаме да влезем вече толкова години."
Мисирков/Богданов
The installation was created by invitation from the Cultural Center of Sofia University as part of the WALLS festival, dedicated to the 35th anniversary of the fall of the Berlin Wall.
"This turned out to be one of the most difficult tasks we have encountered — so much has been said and shown on this topic over the last 35 years, that it’s hard to add anything more. Our approach was to use the gallery walls themselves as a canvas for this work. Sort of a shadow theater happening on the gallery windows. We play with the shadow as a memory, as a hint of something to come — a shadow theater showing the “inner basement” of our minds and heads at the moment — not only of us as authors, but of our entire society. A dusty basement in which there are remnants of the socialist times, on top of them are piled up some acquisitions from the 90s, dreams, and the current reality is being built over all of this. A strange poetic image of an old building in which renovation is underway, scaffolding has been erected, some reconstruction is beginning, but the whole thing is still nowhere near finished. Or the shop window of an imaginary store for future — a future still unhappening, constantly a future under construction and coming. A shop which we have been waiting to enter for so many years."
Missirkov/Bogdanov
Тази изложба е моят победител в класацията за изложби през годината в нашата страна. Културно събитие, което има оригинална форма, послание и доставя естетическа наслада. С лекота успява да превъзмогне обичайните нагласи и стереотипи в културната общност. Произведението вълнува едновременно с мащабната композиция в пространството и със силата на детайлите, които събуждат спомени и оформят предчувствия. Изключителна работа на Георги Богданов, Борис Мисирков и Александър Смолянов.
Очаквах да погледна изложбата за няколко минути и да продължа с нещата от деня, но неочаквано стоях много по-дълго отколкото в зали, в които може физически да се влезе и да се гледа изкуство. Ключът е в дълбочината на произведението, много по-голяма от очевидното, това е майсторството. Тук зрителят сам композира свои пространства и картини. Откъдето и да отрежеш, все ще е хубаво.
Кирил Златков, художник
This exhibition is my top choice in my personal “exhibition of the year “ rating for our country. A cultural event with an original form, a message, and an ability to deliver visual pleasure. It effortlessly overcomes the usual attitudes and stereotypes in the cultural community. The work is moving both with its large-scale spatial composition and the power of the details that evoke memories and shape premonitions. An outstanding piece by Georgi Bogdanov, Boris Missirkov, and Alexander Smolyanov.
I expected to view the exhibition for a few minutes and move on with my day, but unexpectedly, I stayed much longer than I typically do in galleries where you can physically enter and look at art. The key is in the depth of the work, far greater than what is immediately apparent—this is mastery. Here, the viewers are free to compose their own spaces and images. Wherever you frame a piece, it is beautiful.
Kiril Zlatkov, artist